Parodontoza este o afecțiune inflamatorie a țesuturilor ce susțin dintele: gingia, osul si ligamentele dento parodontale. Cauzele principale sunt microbiii din placa bacteriana, tartru, marginile neregulate ale unor obturatii incorect finisate sau lucrări protetice incorect adaptate. In ultima perioada, la cabinet se prezintă pacienți din ce in ce mai des, tineri, care se plâng de mobilitatea dinților, durere, miros urat al gurii (halena). Parodontoza devine un concurent serios al cariei dentare in topul afecțiunilor dentare.

In fazele incipiente (gingivita), cu un simplu detartraj si periaj se pot îndepărta microbii si toxinele lor. Daca placa bacteriana se îndepărtează zilnic, dintele poate fi menținut curat. Orice situație care il împiedica pe pacient sa îndepărteze placa (obturatii sau lucrări defectuase) trebuie evitate sau rezolvate. In fazele avansate se ajunge la operații de chirurgie parodontala (chiuretaj parodontal, adiție de os, membrana de colagen), pentr-un elimina tot țesutul necrotic din pungile parodontale si PTR a preveni reformarea unor alte defecte. După faza chirurgicală are loc imobilizarea provizorie sau definitiva a dinților mobili cu banda de fibra de sticla si compozit fluid.

Un rol important in menținerea rezultatului obținut il reprezintă echilibrarea ocluzale finala. Pentru a nu se ajunge la stadii avansate se recomanda detartraj, igenizare o data la 6 luni sau un an, depinde de gravitatea afecțiunii. S-a dovedit ca afectarea parodontala poate duce la pierderea dinților daca nu se intervine cu un tratament puternic inainte de distrugerea osoasa masiva si dispariția suportului mecanic pentru dinti.